Sabtu, 28 Ogos 2010

RTM haramkan dialek Cina dan Tamil

KUALA LUMPUR: Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah mengharamkan lakonan dalam program komedi,sitkom atau drama yang menunjukkan orang Melayu ataupun bukan Melayu bercakap bahasa Malaysia dalam dialek atau intonasi mengikut bahasa Cina atau Tamil,kata Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin.

"Perkara ini telah lama disedari oleh Kementerian Penerangan dan apabila mengambil alih sebagai Menteri Penerangan,saya telah memberikan arahan sacara tegas supaya tidak ada lagi lakonan seumpama ini disiarkan oleh RTM."

"Saya cukup menyedari bahawa perbuatan ini adalah satu bentuk penghinaan kepada bukan Melayu keran generasi baru bukan Melayu tidak lagi bercakap sedemikian.Malah mereka merasa terasing daripada program yang seumpama ini",katanya dalam satu kenyataan,Selasa.

Zainuddin berkata atas sebab itulah RTM tidak mengambil beberapa orang pelakon yang cenderung atau suka untuk menggunakan Bahasa Malaysia seperti yang disuarakan oleh orang ramai dalam akhbar berbahasa Inggeris dan berbahasa Cina pada hari Selasa.

Seorang pembaca,Dr M.A Nair dari Bandar Muadzam Shah,Pahang dalam suratnya kepada ruangan "Letters to the Editor" akhbar New Straits Times hari ini mendesak RTM supaya tidak lagi membenarkan dialek sedemikian digunakan dalam programnya.

Zainuddin,bagaimanapun,berkata Kementerian Penerangan tidak mempunyai kuasa untuk melarang penerbitan atau siaran program-program seumpama itu di stesen televisyen swasta.

"Kementerian Penerangan juga sedar bahawa kementerian ini harus memainkan peranan untuk menyedarkan masyarakat terhadap wujudnya generasi baru bukan Melayu yang boleh berbahasa Malaysia mengikut standard biasa dan bukan lagi bahasa pasar yang murah,"katanya.

Zainuddin berkata sebenarnya masih ramai orang Melayu,khususnya pegawai kerajaan sendiri,yang tidak menyedari tentang adanya generasi bukan Melayu,terutamanya Cina dan India yang telah pun dapat menguasai bahasa Malaysia standard.

"Malah masih terdapat sebilangan kecil pegawai kerajaan Melayu yang melayan orang Cina dan India di kaunter-kaunter dengan menggunakan bahasa pasar yang kasar dan bukan bahasa Malaysia standard dan ini menyebabkan kaum ini terasa terhina dan tersinggung,"katanya.

Zainuddin berkata RTM juga menyedari kecenderungan bilik berita RTM sendiri yang menggunakan istilah baru bahasa Malaysia daripada perkataan Inggeris sekalipun perkataan bahasa Inggeris itu telah lama diterima pakai dan difahami oleh orang ramai.

Beliau menjelaskan bahawa RTM tidak terikat untuk memakai semua istilah Dewan Bahasa dan Pustaka yang kadang kala mengelirukan dan menyusahkan orang ramai.

Dalam suratnya itu,pembaca tersebut turut mencadangkan supaya berita daripada televisyen tidak terlalu banyak menggunakan bahasa asing yang tidak difahami padahal terdapat istilah bahasa Malaysia yang sesuai digunakan.

Menurut pembaca itu,menggunakan bahasa yang dicedok daripada bahasa lain hanya mencemarkan bahasa Malaysia yang sememangnya indah dan halus.

"Sesungguhnya langkah RTM membanyakkan program Cina dan India dalam bahasa Malaysia adalah untuk menuju ke arah memberikan kesedaran baru kepada orang Melayu sendiri dan juga perasaan bangga di kalangan orang bukan Melayu,"katanya.

Zainuddin berkata beliau gembira kerana orang ramai telah memberikan reaksi dan komen yang positif dalam usaha RTM untuk memperbanyakkan program Cina dan Tamil dalam bahasa Malaysia termasuk komen daripada kalangan orang bukan Melayu.
BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan