Sabtu, 21 Ogos 2010

Contoh-contoh dialek

DIALEK UTARA (PERLIS, KEDAH, DAN PULAU PINANG)


 “Hang mai la sini sat. Aku nak ajak hang pi nat sat.”
( Awak datang sini sekejap. Saya nak ajak awak pergi ke pasar. )
MySpace

DIALEK PERAK

 “Teman suke ghomah tepi pante.”
( Saya suka rumah tepi pantai. )
MySpace


DIALEK KELANTAN

 “Mu nok gi make mano?”
( Awak nak pergi makan di mana? )
MySpace


DIALEK TERENGGANU

 “Samad keracunang makanang sebab makang ikang sading dalang ting.”
(Samad keracunan makanan sebab makan ikan sardin dalam tin. )
MySpace


DIALEK NEGERI SEMBILAN

 “Ekau ni torai bongok kat eden.”
( Awak ni cuba tipu saya. )
MySpace


DIALEK JOHOR

 “Mat, tolong ambilkan gebor dalam gerobok.”
( Mat, tolong ambilkan selimut dalam almari. )
MySpace


DIALEK MELAKA

 “Ulau itu besau.”
( Ular itu besar. )
MySpace


DIALEK SARAWAK

 “Auk, kamek temu pusak disiya.”
( Ya, saya jumpa kucing disitu. )
MySpace


DIALEK SABAH

 “Mengapa can ko ani?”
( Apa kena dengan awak ni? )
MySpace

2 ulasan:

  1. uinnaa bukan sabah itooo ,, babal batul bhaa

    BalasPadam
  2. Bongok tu bangang, bongak tu menipu..bongok..

    BalasPadam