Jumaat, 20 Ogos 2010

Cara mengatasi masalah penggunaan dialek

Seperti situasi yang sering berlaku kini, ekoran daripada sudah terbiasa dengan menggunakan dialek, ramai dalam kalangan masyarakat kita hari ini mempunyai masalah dalam komunikasi apabila ingin memberi ucapan secara formal dalam majlis rasmi. Antara cara mengatasinya ialah:

1) Cuba untuk membiasakan diri dalam situasi yang berbeza

Bahasa merupakan alat perhubungan seharian dan bahasa juga bersifat dinamis iaitu berbeza mengikut situasi. Oleh itu, kita seharusnya cuba untuk membiasakan diri dalam setiap situasi yang berbeza. Sebagai contoh, apabila berada dalam majlis tidak rasmi dalam kelompok masyarakat yang menggunakan loghat sebagai bahasa perhubungan mereka, kita mestilah bijak untuk cuba belajar dan ini penting untuk menentukan supaya hubungan interaksi dapat terus berlaku.

2) Membina lebih ramai kenalan

Membina lebih ramai kenalan di sini membawa maksud kenaan yang datang dari berbeza negeri. Pergaulan yang sihat ini dapat member peluang kepada kita untuk belajar dan sebagai latihan agar kita sudah terbiasa walau dalam apa-apa jua situasi sekalipun kerana semakin jauh kita mengembara dari tempat permulaan, kita akan dapati perbezaan bahasa dari desa ke desa itu semakin banyak. Ini juga sebagai latihan komunikasi dan dapat mengurangkan masalah seperti yang menghantui sesetengah individu apabila ingin berkomunikasi dalam bahasa standard.

3) Menyediakan lebih banyak gerbang, enjin carian dan portal bahasa Melayu dengan hubungan ke semua tapak yang berfaedah

Langkah penyediaan ini penting untuk pemelajaran, pengajaran dan penyelidikan bahasa Melayu. Masyarakat hari ini yang lebih terdedah kepada dunia sains dan teknologi dapat memanfaatkan peuang ini dengan melawat laman ini dan dalam masa yang sama dapat mengetahui tentang soal penggunaan bahasa Melayu yang betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan