Jumaat, 20 Ogos 2010

Implikasi yang timbul disebabkan oleh penggunaan dialek

Kesan positif:



1.Bahasa tersebut memudahkan komunikasi antara penduduk sesetempat.

-Semasa berkomunikasi, mereka akan mewujudkan kemesraan sesama mereka.Hubungan antara mereka menjadi lebih erat, berasa tenang dan berhibur apabila mereka berkomunikasi antara satu sama lain.

 


Kesan negatif:

1.Mutu Bahasa Melayu dalam lisan dan tulisan akan merosot.

-Pengunaan Bahasa Dialek boleh mempengaruhi penulisan dan lisan tanpa disedari. Contohnya,keracunan bahasa dapat kita lihat dan dibaca saban hari di majalah, rancangan-rancangan yang disiarkan di televisyen yang telah dicampuradukkan pengunaan dengan kata-kata lain yang tidak sesuai.Hal ini menyebabkan mutu dan nilai Bahasa Melayu semakin merosot.

2.Kedudukan Bahasa Melayu tergugat

-Dasar Bahasa Kebangsaan telah meletakkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi dan Bahasa Kebangsaan negara kita, sekiranya situasi pengunaan bahasa dialek tidak dibendung, ia akan menjadi barah dalam masyarakat kita dan sudah tentu akan memudaratkan pengguna dan nilai Bahasa Melayu.

 
3.Lemah dalam penguasaan Bahasa Melayu

-Contohnya di sekolah,guru-guru mengambil jalan mudah dan cenderung mengguna Bahasa Dialek sebagai bahasa pengantar dengan alasan pelajar lebih mudah memahami sesuatu yang disampaikan.Hal ini menyebabkan pelajar-pelajar akan berasa keliru dan sukar untuk menguasai Bahasa Melayu yang betul.

4.Masalah pembinaan masyarakat berwawasan

-Keracunan dalam penyampaian dan pengunaan laras bahasa yang dicampuradukkan dengan bahasa yang tidak sesuai dalam konteks pengunaan yang semakin setara menunjukkan sudah semestinya tidak akan dapat membina minda masyarakat untuk maju dan mengejar kemajuan.

1 ulasan: